torsdag 22 augusti 2013

Röd-svart tema / Red and black

Rött och svart verkar ha varit lätt att hitta på loppis i sommar. Som denna polo som jag eventuellt syr om till något annat.


Hittade lite tyg hos Lundagård som föll mig i smaken, kanske nya kuddar till soffan?


Och så mera kläder. Svart stickad t-shirt med lite siden med i blandningen, så skön! Och en rutig kjol med retro-detaljer på fickorna.


Och rutiga byxor! T-shirten har jag haft en tid redan.


Fyndade denna klänning på måndagstorget, den är täckt av svart spets. Får Audrey Hepburn i tankarna...


Denna hemstickade tröja kunde jag inte motstå trots att den stacks. Fick 40-talet i tankarna av modellen och med en skjorta under skall den väl gå att använda.


Mera rutor i nån slags hatt, som jag nog kommer att modifiera ännu. Röda och svarta påskfjädrar borde också gå att kombinera med en hatt av nått slag...Även bordstabletterna underst är ämnade för hattillverkning.



Två fina bälten (loppis) och ett par örhängen i form av dragkedjor från Glitter har det också blivit inhandlat. Och ett par fantastiska solglasögon från 50-talet!! Från loppis förstås. Det silvriga i mitten av bilden är äkta pin-curl (hårspännslockar) spännen, damen i loppisen förklarade hur hon använt likadana i sin ungdom. Pin-curls gör man i princip på samma sätt som traslockar, bara att man använder hårspännen istället för tygbitar. 

In English; Summer finds come in red and black it seems. Skirts, trousers and pieces of fabric...The finds that got me most exited are the 50's sunglasses and the pin-curl pins in the last picture. Also in the last pic; tablemats, feathers in black and red and an unshapely hat-thingy are all intended for my hat making hobby. I also shopped in a non-second hand store(!) this summer (Glitter), when I found they had earrings in the shape of zippers. Seamstress must-haves?

6 kommentarer:

  1. Fantastic red and black finds! I just love the checkered skirt.

    ♥ Jessica

    SvaraRadera
    Svar
    1. I've got a feeling that skirt may be in use alot this winter :)

      Radera
  2. Åh vilka fina kläder du har fyndat! Jag gillar verkligen combon med den svarta topen och röda kjolen, klassiskt och tufft på samma gång :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, jo alltså den där kjolen var bara SÅ i min smak :)

      Radera
  3. Å, vilken härlig rutig kjol för att inte tala om byxorna! Jag hoppas du har en riktigt fin helg!

    SvaraRadera

Hej, lämna gärna en kommentar, så svarar jag här i kommentarsfältet så fort jag har möjlighet! :)

Feel free to leave a comment, and I'll get back to you here asap! :)