torsdag 23 januari 2014

Köpfritt 2014? / 2014 - the year of the shopping ban?

Oj, oj, jag vänjer mig vid företagarlivsstilen med att jobba långa dagar medan bloggen lider. Livet just nu handlar om att jobba, försöka klämma in lite motion och vila för att sedan fylla helgen med program samt lite återhämtning. Jag har bl.a. sett "Fighting Star" på Vasa teater, Kokkola revyn och i helgen blir det revyn i Terjärv. Puh. Sällan finns det tid att dokumentera min klädsel heller, jag är något av en tidsoptimist ser ni. När jag är färdigklädd sitter sambon ofta redan i bilen och väntar...

En bild på min klädsel lyckades jag dock få här i början av januari. Hade denna gamla klänning på mig på mammas födelsedagfest och när jag kom hem passade jag på att fixa bildbevis. Voilá!


Hur som helst har jag överlevt julen och nyårsfirandet och funderar nu lite på om jag skall försöka mig på ett konsumtionsstopp eller "köpförbud på nytillverkat"-år i år, dvs bara tillåta mig själv second hand när det gäller kläder, skor och inredning. Tror jag höll mig till 6 nyproducerade plagg plus några par skor i fjol, men destu mera second hand. Med tanke på det borde det väl inte vara så svårt att inte köpa nytt alls. Funderar också på nån sorts begränsning vad gäller loppis-inköp. Jag borde ju ha allt jag behöver vid det här laget eller hur? Mer kläder och grejer har jag inte plats för. Vad tror ni, nån annan som har liknande tankar, tips, råd?


In English; I'm adapting to running my own business (= longer days) and the blogg is suffering. My life at the moment is about work, exercise and rest, going out to see a play or dancing or similar in the weekends, plus more rest, and then work again. I did manage to snap a picture of my outfit for mothers birthdayparty the other week though. Nothing new, old favourite from my closet once again.

With the new year and all, I'm considering trying out a "buying new products ban" for myself for 2014. Meaning no shopping unless it's second hand, and maybe some kind of limit there as well to make sure my closet won't burst? Last year I only bought 6 new pieces of clothing, so 0 should not be that difficult? Of course, there was a lot of second hand shopping going on instead. But right now, surely I must have everything I need? Maybe a total ban will make me realize what I really need if there is anything? Anyone else with similar thoughts, tips or advice?

2 kommentarer:

  1. It's really admirable and wonderful that you're aiming to create and run your own business, honey. I truly wish you all the success in the world with it!

    ♥ Jessica

    SvaraRadera

Hej, lämna gärna en kommentar, så svarar jag här i kommentarsfältet så fort jag har möjlighet! :)

Feel free to leave a comment, and I'll get back to you here asap! :)